Inburgeren

zoek een goede school in de buurt
U wilt inburgeren en zoekt een geschikte school. Alleen als u een cursus volgt op een school met het Blik op Werk Keurmerk Inburgeren, kunt u bij DUO geld voor de cursus lenen.

Hier vindt u veelgestelde vragen over inburgerscholen.

• Alléén als u een cursus volgt op een inburgerschool met het Blik op Werk Keurmerk Arbeid, dan kunt u daarvoor geld lenen bij DUO.
  • Het kwaliteitsinstituut Blik op Werk controleert inburgerscholen. Een goedgekeurde school krijgt het Blik op Werk Keurmerk Inburgeren.
  • Op de website van Blik op Werk vindt u alle inburgerscholen die een keurmerk van Blik op Werk hebben.

Voor informatie over inburgeren en geld lenen verwijzen wij naar de website van DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs).

Als u een klacht heeft over een inburgerschool dan kunt u dat melden per e-mail via klachten@zoekinburgerschool.nl. U kunt ook op maandag, dinsdag of donderdag bellen naar 030 – 291 60 25. Wij zijn bereikbaar tussen 13.00 en 16.00 uur.

Als u een vermoeden van fraude heeft door een inburgerschool, dan kunt u dat het beste melden per e-mail via klachten@zoekinburgerschool.nl. U kunt ook op maandag, dinsdag of donderdag bellen naar 030 – 291 60 25. Wij zijn bereikbaar tussen 13.00 en 16.00 uur.

Alle scholen met het Blik op Werk Keurmerk worden ieder jaar op kwaliteit gecontroleerd. Hierbij wordt naar diverse onderdelen gekeken. Blik op Werk combineert deze informatie in een totaalscore. Hieruit volgt de sterrenscore. Een school kan 1 tot 4 sterren behalen. Hoe beter een school scoort op alle onderdelen, hoe hoger de sterrenscore. Een school met 4 sterren scoort dus beter dan een school met 1, 2 of 3 sterren.

Een nieuwe inburgerschool van Blik op Werk is eerst Aspirant-Keurmerkhouder. Omdat het slagingspercentage en de tevredenheid van inburgeraars nog niet bekend is, staat er bij Aspirant-Keurmerkhouders geen sterrenscore. Na een jaar plaatst Blik op Werk deze informatie op de website.

Wanneer u een cursus volgt bij een inburgerschool, willen wij graag weten hoe tevreden u bent over cursus. Met uw antwoorden kan de school andere mensen beter helpen in de toekomst. U kunt worden benaderd door bureau Panteia die het onderzoek uitvoert.

Het onderzoek naar uw tevredenheid over de inburgerschool is anoniem. Dat betekent dat Panteia niet zal vertellen aan de inburgerschool wie heeft meegedaan. Ook vertelt Panteia niet van wie de antwoorden zijn. Uw contactgegevens worden veilig opgeslagen. Panteia gebruikt uw contactgegevens alleen om u uit te nodigen. Panteia vernietigt uw contactgegevens na twee jaar.

De tevredenheidscijfers voor inburgerscholen zijn terug te vinden in de uitgebreide informatie per school.

U vindt op onze website de slagingspercentages van elke school. Blik op Werk meet aan het einde van elk jaar hoeveel cursisten zijn opgegaan voor de deelexamens van het inburgeringsexamen of het staatsexamen. Vervolgens wordt gekeken hoeveel procent van de deelexamens bij de eerste of tweede poging is gehaald. De slagingspercentages zijn opgedeeld in verschillende leerprofielen. Indien u geen slagingspercentages ziet, kan het zijn dat de school onlangs is gestart.

De slagingspercentages voor inburgerscholen zijn terug te vinden in de uitgebreide informatie per school.

Stichting Blik op Werk
3500 GS Utrecht

Voor klachten over een school
Stuur een e-mail: klachten@zoekinburgerschool.nl of bel:
030 3030 645 (op maandag, dinsdag en donderdag van 13.00 tot 16.00 uur)

Algemene vragen

Stuur een e-mail: servicedesk@blikopwerk.nl